torsdag 18. oktober 2012

Fersk pasta med pesto.

Jeg er antageligvis norges mest trøtteste i dag...og frossenpinne! Dermed blir det en enkel, men fantastisk god middag; fersk pasta med pesto, cherrytomater og røkt laks. Lett, enkel og god middag. Pesto er fantastisk godt, og sammen med laks og pasta blir det skikkelig snadder. Like du ikke røkelaks kan du bruke vanlig laks, enten kokt, stekt eller ovnsbakt. Skal du ovnsbake laksen, så ha gjerne litt pesto oppå laksen før du steker den i ovnen. Er bare å prøve!
Nå blir det ikke hjemmelaget pasta da, siden jeg gjør det litt enkelt i dag.



Dette trenger du:
Fersk fullkornspasta
Cherrytomater
Røkelaks
Pesto

*Lag pesto, se oppskrift lengere ned
*Skjær opp tomaten
*Skjær opp laksen i skiver
*Kok pastaen som anvist på pakken
*Bland i ønsket mengde pesto i den ferdigkokte pastaen
*Ha på laks og tomater og nyt!

Fjordland sin ferske fullkornspasta er god!


Pesto, til 4 personer:
1 stor bunt basilikum, ca en potte
½ dl pinjekjerner
50 g parmesan
3 båter hvitløk
1½ dl olivenolje
½ ts salt
¼ ts pepper


*Ha pinnekjernene i en tørr, middels varm panne. Rør rundt til dem såvidt begynner å avgi lukt og farge  
*Bland sammen basilikum, finhakket hvitløk og kjerner i en foodprosessor
*Tilsett oljen i en tynn stråle under kjøring
*Rør inn parmesan og smak til med salt og pepper.


I morgen skal jeg prøve meg på rypemiddag! Har aldri hverken smakt eller tilberedt rype før, så det blir spennende! Gleder meg! :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...